Jak často bychom měli jíst ryby a jaká je realita?

Ideálně bychom měli konzumovat ryby 2-3x týdně. Upřímně, závodní nebo školní jídelny takové množství reálně nejsou schopné nabídnout. Mnohdy máme i špatné zkušenosti s chutí a vzhledem ryb upravovaných ve stravovacích velkých zařízeních. Uspěchaný týden také moc nepřispívá domácímu vaření a přípravě složitějších pokrmů, což je mnohdy výmluva a často předsudek.

Podle současných měřítek se dokážeme v průměru dostat ke spotřebě 5kg ryb ročně na osobu, což nás dostává lehce nad čtvrtinu optimálního množství. Ryby přitom nabízí rychlou a snadnou úpravu, prospívají našemu zdraví i psychické kondici.

Vánoční kapr a rybí salát

Nešvarem českého stravování je kombinace zdravé potraviny s nevhodnou úpravou. Většina rodin dodržuje tradice a na vánoce připravuje rybí polévku a smažené řízky. Pravda, obalované smažené potraviny jsou chutné a snadno je prosadíte u členů, kteří jinak ryby nevyhledávají. Bohužel přebytek oleje zatíží zažívání. Víc než prospěch z lehkého masa se dostáváme na hranu s pocitem přesycení nebo pálení žáhy.

Druhým častým hříchem jsou rybí saláty s majonézou. Hotové saláty nebo pomazánky nabízí běžné řetězce supermarketů. Poměr zdravých surovin je opět v silném nepoměru. Organismus zatěžujeme přidanými ochucovadly, nadbytkem soli i tuku.

Hledejte inspiraci na dovolené

Ryby si nemusíte ošklivit a ani se nemusíte bát drobných kostí, které je třeba z jídla složitě preparovat. Bohatá nabídka speciálních prodejen ryb vám může předložit velké ryby, nebo ryby dokonale upravené a zbavené kostí. Filety můžete dusit, péct i grilovat. Jídlo je připravené v krátké chvíli a s minimem námahy.

Inspiraci pro vaření si můžete přivézt z dovolené. Středomoří nabízí voňavé a i na pohled lákavé kombinace bylinek, přelivů nebo omáček. Rybám stačí k přípravě pár minut. Stačí ve svém okolí najít spolehlivou prodejnu. Doporučí vám vhodný typ ryby, vykuchá nebo upraví podle přání. Vaším jediným úkolem bude nasekat bylinky na jemno, připravit zálivku a počkat pár minut u pánvičky.

Zdravé, chutné a lehké

Ryby jsou zdrojem nenasycených mastných kyselin, které se významně podílí na chodu srdce a správné funkci cév. Kyseliny však nejsou jedinou přínosnou látkou, sladkovodní a zejména mořské ryby jsou pestrou paletou minerálních látek a vitamínů. Pomáhají zpevňovat kosti, prospívají zubům, podílí se na dobré kondici i po psychické stránce. Jsou dobře stravitelné a vhodné i při řadě onemocnění, pomáhají redukovat váhu a skvěle vyhoví při řadě dietních omezení.

Nebojte se experimentů a zkuste zařadit do domácí kuchyně ryby. Vyzkoušejte pstruhy, platýze, štiky nebo oblíbené tuňáky a lososa. Určitě najdete recepty, které si vaše rodina oblíbí a skvělým jídlem prospěje i své kondici a zdraví. Pokud nevíte, kde čerstvé, kvalitní ryby nakoupit, navštivte naši prodejnu ryb v Táboře.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *