Příprava ryb: Nejčastější chyby, které děláme

Ryby jsou často opomíjenou potravinou. V Čechách je máme pevně spojené snad jen s tradiční vánoční večeří, při tom se z domácích zdrojů dá připravit dlouhá řada vynikajících receptů. Smažené kapří řízky nebo pstruh na másle nejsou zdaleka jedinou možností. Moderní prodejci navíc sortiment sladkovodních ryb doplňují čerstvými úlovky z moře. Hořčík, selen a jód jsou důležitými stopovými prvky. Konzumací ryb však dostáváme i velké množství vitamínů skupiny B a velmi důležité omega 3 nenasycené mastné kyseliny. Ryby prospívají kostem, zubům, oběhovému systému. Nebojte se potraviny, se kterou nemáte přílišné zkušenosti. Při přípravě jídla se stačí vyhnout pár chybám a vaší rodině můžete nabídnout velmi zdravou a chutnou večeři nebo oběd.

Jenom čerstvé

Průvodní popis asi nevzbudí příjemné představy o skvělém jídle, ale slizký povrch těla, červené žábry a lesklé oči jsou jednoduchým poznávacím příznakem čerstvé ryby. Každá ryba vydává typickou vůni, nenechte se však přemluvit prodejcem, pokud si vizuálně neověříte stav. Ideálně najděte ve svém okolí kvalitního prodejce, který vám vždy doporučí vhodný druh ryby, přidá recept a o kterém můžete získat dobré reference od stálých zákazníků.

Správné skladování

Ideální je vždy zpracovávat čerstvou rybu. Pokud nemáte jinou možnost, zkuste plánovat dopředu, nakupte si čerstvé ryby a sami naporcujte a zamražte. Ani rozmrazování určitě nenechávejte na poslední chvíli, rozhodně se vyhněte horké vodě nebo mikrovlnné troubě. Ideální postup nechává rybu povolit v sáčku ponořeném do studené vody, nebo alespoň v lednici přes noc.

Správná úprava

Mnoho receptů zpracovává ryby na horkém oleji. Pánev ale musí být opravdu dobře rozpálená. Ryba se vždy první klade na stranu s kůží. Ani při pečení kůži neodstraňujte. Pomůže udržet celou porci pohromadě a navíc prostoupí připravované maso skvělou chutí. Odstranit se může pohodlně až na talíři při servírování.

Správné koření

Ryby mají skvělou a jedinečnou chuť, není třeba je přebíjet spoustou koření. Jako perfektní marináda bohatě postačí kvalitní olivový olej a citronová šťáva. Využít můžete i čerstvé zelené bylinky. Nedělní oběd krásně ovoní tymián, rozmarýna, bazalka, u nás je oblíbená majoránka, kopr, petrželka nebo jarní cibulka.

Šetřete s kořením a šetřete i se solí. Ryby na sebe vážou vodu, pokud je naložíte do marinády se solí předem, při smažení nedosáhnete pevného masa, ale spíš blátivé kaše. Pořiďte si hrubozrnnou sůl a ryby dochuťte opět až na talíři.

Rychle a jednoduše

Pro přípravu ryb nepotřebujete celé dopoledne. Naopak – ryby ušetří váš čas. Při smažení filet začněte s úpravou strany s kůží – cca 6 minut, po otočení stačí vypnout zdroj a nechat maso další 3 minuty lehce dotáhnout. Při úpravě celé ryby doporučujeme z obou stran prudce osmahnout 4 minuty a pak v předehřáté troubě na 50 stupňů chvíli odpočinout. Dokonalé šťavnaté a křehké maso je doslova chvilkovou záležitostí.

Pokrmy z ryb jsou nesmírně zdravé a velmi dobře stravitelné. Ani po velké porci se nebudete cítit těžce. Jsou ideálním masem pro redukční nebo zdravotní diety. Nemusíte se bát kostí, to je jen výmluva. Kvalitní filety vám dopřejí bezpečnou a pohodlnou konzumaci bez zdlouhavého vybírání kostí. U menších ryb po správné úpravě odstraníte bezpečně a snadno celou páteř včetně větších kůstek. Najděte si oblíbené bylinky i zástupce z rybí říše. Pochutnejte si s celou rodinou na vynikajícím vyváženém obědě nebo večeři. Čerstvé ryby můžete koupit v naší prodejně ryb v Táboře.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *